În contextul limitării la maxim a răspândirii coronavirusului SARS-COV-2, având în vedere intrarea în vigoare, prin Decretul Prezidențial Nr. 195 din data de 16.03.2020, a stării de urgență pe teritoriul României și în conformitate cu Art. 6 (1) din Ordonanța Militară Nr.2, emisă în data de 21.03.2020, se interzice intrarea pe teritoriul României, prin punctele de trecere a frontierei de stat, a cetățenilor străini, cu excepția situației în care aceștia tranzitează teritoriul României pe culoare de tranzit organizate prin înțelegeri cu statele vecine. Circulara IMO nr.4204/Add.6 din data de 27.03.2020 recomandă guvernelor și autorităților naționale competente să considere navigatorii și personalul maritim ce își desfășoară activitatea la bordul navelor indiferent de naționalitatea acestora, drept „personal cheie”, ce asigură servicii esențiale în sectorul transportului maritim.
“Așa cum se menționează în Comunicarea Comisiei Europene publicată la 23.03.2020, referitoare la măsurile de management al frontierelor pentru protecția sănătății și asigurarea disponibilității bunurilor și serviciilor esențiale în scopul fluidizării transportului de mărfuri pe toate modurile de transport, este inclus și personalul de la bordul navelor, cărora trebuie să li se asigure deplasarea liberă în interiorul Uniunii Europene, pentru a reveni în țară sau pentru a ajunge în siguranță la locul de muncă prin intermediul schimbului de echipaj. Navigatorii, prin profesionalismul de care dau dovadă, asigură fluxul necesar de mărfuri, într-un mod sigur și cu un impact minim asupra mediului înconjurător. Aceștia se află departe de casă și de familie și nu trebuie neglijați, sănătatea și siguranța acestora este la fel de importantă ca a oricărei alte persoane”, se arată într-un mesaj al reprezentanţilor Autorităţii Navale Române.
Prin urmare, Autoritatea Navală Română, autoritate centrală de specialitate din subordinea Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în domeniul siguranței navigației și al securității navelor, supune atenției Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Sănătății următoarele:
Desemnarea navigatorilor și a personalului maritim de la bordul navelor, indiferent de cetațenie, atunci când se află pe teritoriul României, cu statut de „PERSONAL CHEIE” care oferă servicii esențiale;
– Facilitarea ambarcării/debarcării navigatorilor și a personalului maritim de la bordul navelor aflate în porturile românești;
– Recunoașterea documentelor oficiale de identificare ale navigatorilor, contractelor de ambarcare și a scrisorilor de garanție din partea armatorilor, necesare în vederea efectuării schimbului de echipaj;
– Obligativitatea respectării de către persoanele care tranzitează teritoriul național, în vederea efectuării schimbului de echipaj, a protocoalelor și măsurilor impuse de către Ministerul Sănătății pentru prevenirea răspândirii și infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2;
– Deplasarea personalului navigant către si de la nave să fie efectuată fără staționări pe parcursul traseului, cu respectarea tuturor măsurilor de siguranță impuse, pentru a limita contactul cu populația locală.
“Prin aceste măsuri sprijinim în special personalul navigant român ce se poate ambarca la bordul navelor din porturile românești, prin schimbul de echipaj cu navigatori de altă naționalitate. Prin acțiunile noastre sperăm sa reușim să convingem autoritățile statului să ia măsuri pe plan național pentru a putea asigura ambarcarea navigatorilor, mai ales în contextul în care unele dintre marile firme de shipping au escală în porturile românești, iar acestea folosesc personal navigant român. Pentru a avea o rezolvare cât mai rapidă a problemei existente pe plan mondial, nu ne rămâne decât să sperăm că marea majoritate a statelor vor da curs recomandării IMO. Să nu uităm că este doar o recomandare! De asemenea, aprobarea extinderii valabilității documentelor personalului navigant a fost făcută de către Autoritatea Navală Română prin intermediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, fiind SINGURA AUTORITATE COMPETENTĂ în măsură să intervină în astfel de probleme, pentru a proteja navigatorii în aceste vremuri de criză globală și este luată în calcul mereu posibilitatea prelungirii cererii inițiale dacă situația o va impune. Noi, cei de la ANR, nu lăsăm pe nimeni în urmă!”, transmite autoritatea.