În această perioadă premergătoare campaniei electorale pentru alegerile generale și prezidențiale, readucem în atenție un subiect care pare să nu preocupe decidenții, clasa politică. La modul declarativ, mulți politicieni s-au arătat încântați de proiectele propuse de directorul general al Teatrului de Stat Constanța, Erwin Șimșensohn. Practic, nici unul dintre acești politicieni nu a făcut, încă, vreun demers. Nu este timpul pierdut, iar ideile avansate de Erwin Șimșensohn sunt: Constanța – Capitală Culturală Europeană, clădire nouă pentru Teatrul de Stat, schimbarea titulaturii teatrului, din cel de stat în “național”, fără însă ca instituția să fie luată din subordinea Consiliului Județean Constanța.
Reamintim aceste proiecte pentru că ele ar aduce un plus valoare Constanței, acces pe piața europeană a culturii și așa mai departe. În cadrul unui interviu acordat recent ziarului Focus Press, directorul general al Teatrului de Stat Constanța a explicat, din nou, ce înseamnă titlul de Capitală Culturală Europeană.
„Eu cred foarte tare că acest oraș are o șansă reală de a construi un dosar foarte puternic de candidatură pentru titlul de Capitală Culturală Europeană, titlul care se acordă de către Uniunea Europeană odată la 15 ani. În fiecare an se acordă acest titlu în două orașe din două țări diferite, membre ale Uniunii Europene. Fiind 29 de țări în Uniunea Europeană, rândul României vine odată la 14-15 ani. Până acum în România au fost: Sibiul, Capitală Culturală Europeană în 2007 și Timișoara, Capitală Culturală Europeană în 2023. Procesul de selecție începe cu cel puțin zece ani înainte, pentru că e un proces intern, un dosar de candidatură foarte dificil și complex.
Se face întâi o primă selecție de către Ministerul Culturii cu experți internaționali, se face o listă scurtă, dosarele sunt îmbunătățite în baza feedback-ului primit din cei din lista scurtă și în final o comisie de la Uniunea Europeană, o comisie de experți, e cea care decide cine este acest oraș câștigător. Titlul este unul foarte important pentru că deschide perspective extraordinare legate de tot ce înseamnă accesul pe piața europeană, a culturii, fluxul de artiști europeni care vin, numărul de evenimente culturale, sunt foarte turiști, lucruri enorme, înseamnă un capital de imagine absolut extraordinar, care aduce și bani Constanței, ca să spunem și acest lucru, că poate așa își îndreaptă atenția cei care trebuie să audă”, a declarat, pentru Focus Press, Erwin Șimșensohn.
Sigur, mulți ar spune că orașul Constanța nu se încadrează în prespuse tipare ale unei capitale culturale, Constanța fiind deficitară din multe puncte de vedere, și mai cu seamă a infrastructurii – ne referim aici la clădiri corespunzătoare în care să își desfășoare activitatea instituțiile de cultură. Să nu uităm că imobilul Teatrului (neîncăpător, de altfel) este în reabilitare, că Teatrul de Operă este, la fel, necorespunzător (scenă mică, sală învechită, pereți interiori și exteriori afectați de timp. Iar exemplele pot continua! Însă, tocmai aici vede Erwin Șimșensohn “cheia” succesului într-un asemenea demers de obținere a titlului de Capitală Culturală Europeană.
“Trebuie să spun ceva, să povestesc ceva și sper că domnul viceprimar Ionuț Rusu să nu se supere că povestesc lucrul ăsta, n-ar avea de ce, pentru că e un lucru OK. La o discuție pe care am avut-o recent, m-a întrebat direct: ‘Erwin, crezi sincer în lucrul ăsta? Crezi că există o șansă reală?’ și am să spun acum exact ce i-am spus: Nu candidez la nimic. Nu aș spune lucrul ăsta, nu aș lansa o asemenea teorie, dacă nu aș crede sincer, cu toată tăria, că există o șansă reală. Și am să spun și de ce. Titlul nu se acordă unui oraș care are deja o viață culturală extrem de bogată. Nu se acordă unui oraș care are o infrastructură foarte generoasă. Titlul se acordă unui oraș care are potențialul de a deveni și de a crește.
Se caută în dosarul de candidatură potențialul existent, din toate punctele de vedere, al potențialului uman, potențialul creativ, potențialul financiar, potențialul prin sprijinul politic, prin sprijinul administrației, se caută potențialul. Pentru că asta înseamnă, de fapt, acest tip de capitală europeană, un flux și financiar și capital, din toate punctele de vedere, de a crește. Iar eu cred că în Constanța există un potențial absolut extraordinar din punctul ăsta de vedere.
Tocmai, e loc de creștere foarte mult. Există un patrimoniu construit care poate fi reabilitat și pus în valoare. Există un patrimoniu mobil prin obiceiuri, tradițiile culturale care există aici în patrimoniu imaterial al Constanței, care înseamnă tradițiile, obiceiurile. (…) Vorbim de patrimoniu imobil care înseamnă, de fapt, obiceiurile, tradițiile, multiculturalitatea, intersecția dintre atâtea naționalități care au locuit aici. Vorbim de un potențial fabulos, de moștenirile legate de tot ce înseamnă antichitate, dacă ne uităm în jurul Constanței.
Și mult mai mult de atât, înseamnă tot potențialul creativ. Există artiști extraordinari în Constanța, există oameni care pot dezvolta cultura pe toate palierele. Și lipsa infrastructurii este un potențial.
Lipsa este un potențial pentru că e loc să apară aici, în Constanța, lucruri extraordinare. Și cred că se poate face un dosar de candidatură foarte, foarte puternic. Dar pentru asta avem nevoie de un lucru. Să strângem un nucleu de oameni în jurul care să creadă la fel de mult ca mine în această idee, în acest concept, și care împreună să punem deja bazele unui potențial dosar de candidatură”, a explicat Erwin Șimșensohn.
Loredana MIHAI, Alexandra CUCU – publicat în: https://focuspress.ro





